Vanliga frågor
Hur ska jag göra för att beställa möbler från er?
Svar: Våra produkter beställs via en av våra återförsäljare. Det finns en översikt av våra återförsäljare här:
Hitta återförsäljare »
Vad är leveranstiden för möbler och duschar från er?
Svar: Leveranstiden för Luna, You, Mido och Match är i genomsnitt ca 2 veckor.
Luna, You, Mido och Match med färg som du själv valt har en genomsnittlig leveranstid på ca 6-7 veckor.
Calidris och Curvo har en genomsnittlig leveranstid på ca 6-7 veckor.
Duschar har en genomsnittlig leveranstid på ca 2 veckor.
Jag vill reklamera en produkt från er som jag har.
Svar:Om du vill reklamera något så måste du kontakta återförsäljaren som du köpte varorna från. Vi måste få information från återförsäljaren, bl.a. deras beställningsnummer, och vi måste också få bilder av det som ska reklameras, samt en förklaring om vad som har skett. Vi erbjuder fem års garanti mot produktionsfel för varor inköpta före 1/1/2021, för varor inköpta efter 1/1/2021 erbjuder vi tio års garanti mot produktionsfel.
Läs mer om reklamationer och garanti här:
garanti & reklamationer »
Om återförsäljaren t.ex. inte längre finns, eller om du inte vet var den är köpt, kan du kontakta oss direkt här:
Reklamation »
Hur lång garanti erbjuder ni?
Svar: Vi erbjuder fem års garanti mot produktionsfel för varor inköpta före 1/1/2021, för varor inköpta efter 1/1/2021 erbjuder vi tio års garanti mot produktionsfel.
Läs mer om reklamationer och garanti här:
garanti & reklamationer »
Har Corona-speglarna dimmer?
Svar: Nej, belysningen i Corona-speglarna har ingen dimmerfunktion.
Ljuset/lamporna har slutat att fungera, vad ska jag göra?
Svar: Kontakta återförsäljaren, så får du hjälp av dem. Felet kan bero på att drivdonet är defekt, och i så fall går det att beställa ett nytt drivdon som reservdel. Läs mer om livslängd och felsökning för lampor här:
elvejledning »
Jag har en färgkod från Jotun som jag vill ha mina möbler lackerade i, men det är inte en standardiserad NCS-kod. Vad ska jag göra?
Svar: Många färgtillverkare använder inte alltid de standardiserade färgerna utan producerar istället egna färgnyanser och blandningar som analyseras och förses med en NCS-kod, t.ex. 1357-Y93R. Den sortens blandningar är alltså något som färgtillverkaren själv har framställt och NCS-koden saknar ett S framför de fyra första siffrorna. S framför siffrorna anger att koden är standardiserad och ingår i NCS-systemets andra utgåva med 1950 standardiserade färgkoder.
Många av färgerna med och utan S kan vara ganska lika varandra, men emellanåt finns stora skillnader. Våra lackerare kan inte använda koder som saknar ett S framför de fyra första siffrorna. Färgtillverkaren kan hjälpa dig att hitta den närmaste standardiserade NCS-koden om du behöver det.
Vad är färgkoden för era möbler?
Svar: Det er ikke alle møbler, som har en farvekode, bl.a. dem som har en overflade i strukturen, men kontakt os gerne på mail@dansani.se, eller tlf. +46 35 15 76 21, så hjälper vi dig att hitta koden du behöver.
Vad är det för skillnad mellan komposit och Silestone?
Svar: Minore och Shape, handfat och bänkskivor tillverkas av akrylbaserad komposit, med aluminiumhydrat som fyllnadsmedel samt ett bindemedel. Komposit kräver underhåll, se vår skötsel- och undrehållsvägledning:
skötsel- och undrehållsvägledning »
Silestone Unique, handfat och bänkskivor tillverkas av kvartskomposit, som är ett stenmaterial, och ett bindemedel. Silestone består till minst 90 % av kvarts. Den är mycket användarvänlig när det gäller underhåll och dessutom syrabeständig och repsäker. Här hittar du skötsel- och underhållsvägledningen för Silestone:
calidris skötsel- och undrehållsvägledning»
Vad är skillnaden mellan marmor och porslin?
Svar: Marmorhandfat består av ett mineralpulver, polyester och bindemedel. Handfatet gjuts i slutna formar och ytbehandlas med en klar gelcoat. Marmor har ofta rätare linjer än porslin, men kräver mer underhåll.
Porslin består av äkta sanitetsporslin som är ett starkt keramiskt material med glasyr. När handfatet bränns vid 1220 grader smälter glasyren till en hård, slät och blank yta som är lätt att hålla ren. Porslin är på grund av bränningen aldrig absolut plant och det finns också toleransmått för porslin. Dessa toleransmått finns i prislistorna i våra kataloger.
Titta gärna i vår skötsel- och underhållsvägledning för mer information:
skötsel- och underhållsvägledning »
Hur kan jag ta bort fläckar från marmor och komposit?
Svar: Fläckar på ytan kan nästan alltid avlägsnas med en s.k. Nano-svamp/magisk svamp, det gäller både för marmor och komposit.
Kalkavlagringarna kan minskas genom att rengöra handfatet ofta. Om marmorn blir repad kan man polera tvättstället med ett fint poleringsmedel och efterbehandla med vax, t.ex. bilvax.
Om ett komposittvättställ har repor eller små jack kan det putsas med fint sandpapper, med kornstorlek 1000, eller en polersvamp. Om det behandlade området blir blankt efter putsningen kan det slipas med kornstorlek 800, och sedan med kornstorlek 600, och slutligen efterbehandlas med en mjuk och torr tygtrasa. Börja alltid med kornstorlek 1000.
Titta gärna i vår skötsel- och underhållsvägledning för mer information:
skötsel- och underhållsvägledning »
Hur kan jag ta ut lådorna/lossa dörrarna på möbeln?
Svar: Det finns inget exakt svar eftersom det beror på vilken möbelserie det gäller. Det visas i monteringsanvisningen som följde med leveransen och som också finns på vår hemsida.
Du kan använda sökfältet högst upp och skriva in skåpets artikelnummer och när rätt artikel har hittats så finns monteringsanvisningen på samma sida under punkten Installation, montering och underhåll.
Jag vill gärna köpa separata lampor och använda med andra speglar, går det?
Svar: Våra LED-lampor med ljusstyrning passar inte speglar eller spegelskåp från andra leverantörer, våra lampor måste ha elektroniken/drivdonet och touchpanelen som vi använder i våra speglar och spegelskåp.
LED-lamporna från Mido+, Libra och Vela, kan köpas separat. De ansluts till 230 V, och behöver inget drivdon. De lamporna har ingen dimmerfunktion.